Türk ihracatçısının gelir kapısı parite ile açıldı

ABD yönetiminin uyguladığı tarifelerin dünya ekonomileri üzerindeki etkilerine ilişkin soru işaretleri giderek artarken, bu gelişmeler merkez bankalarının politika alanlarını daraltıyor. ABD’de enflasyonun henüz hedeflenen seviyeye gerilememesine karşın iş gücü piyasasında kötüleşme sinyalleri dikkat çekiyor.

Fed, çarşamba günü politika faizini beklentilere paralel şekilde 25 baz puan indirerek yüzde 4-4,25 aralığına çekti. Politika metninde ekonomik faaliyetin ılımlı büyüdüğü, istihdam artışının yavaşladığı ve işsizliğin bir miktar yükseldiği ifade edildi.

Para piyasalarında Fed’in yıl sonuna kadar iki faiz indirimi yapacağı beklentisi korunurken, 2026’da üç ek indirim daha fiyatlanıyor. Bu gelişmelerle dolar endeksi son 3,5 yılın en düşük seviyesine indi. Euro/dolar paritesi 1,1918’e yükselerek Haziran 2021’den bu yana en yüksek seviyesini gördü.

“PARİTEDEKİ YÜKSELİŞ GELİR ARTIŞI ANLAMINA GELİYOR”

Sektör temsilcileri AA muhabirine paritedeki yükselişin Türkiye ihracatçısına etkilerini değerlendirdi.

Euro/dolar paritesindeki yükselişin Türkiye ihracatçısına etkilerini değerlendiren İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB) Koordinatör Başkanı ve İstanbul Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Özkan, Avrupa’nın Türkiye’nin en büyük ticaret ortağı konumunu koruduğunu belirterek şunları söyledi:

“Euronun dolar karşısında değerlenmesi, Avrupa’ya ihracat yapan sektörlerimiz için doğrudan bir gelir artışı anlamına geliyor. Bu durum, Türk ihracatçısının fiyat baskısını hafifletirken, maliyet artışlarını dengeleme kapasitesini de artırıyor. Mobilya, kağıt ve orman ürünleri sektörleri, katma değerli ve tasarıma dayalı üretim modelleriyle Avrupa pazarında güçlü bir konumda.”


“ELİMİZ GÜÇLENİYOR”

İhracatçıların geleceğe uyum sağlayabilmesi için stratejik adımların şart olduğunun altını çizen Erkan Özkan, “Geldiğimiz noktada, küresel trendlerle uyumlu hareket eden, dijitalleşmeye yatırım yapan, karbon ayak izini azaltan ve markalaşmaya odaklanan firmalarımız Avrupa pazarında daha da güçlü hale gelecek. İhracatımız için fırsat penceresi genişliyor. Euro’nun değer kazanması bu fırsatı hızlandırıcı bir etki yaratıyor. Bizler de Birlik olarak, üyelerimizi bu küresel dönüşüm sürecinde desteklemeye ve Türkiye’nin ihracat hedeflerine katkı sağlamaya kararlılıkla devam edeceğiz” diye konuştu.

“FIRSATLARIN DOĞRU DEĞERLENDİRİLMESİ GEREKİYOR”

Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYHİB) Başkanı Cem Seven ise Eurodaki değerlenmenin özellikle Avrupa pazarına yoğun ihracat yapan Türk firmaları açısından kritik öneme sahip olduğunu söyledi.

Seven sözlerini şöyle sürdürdü:

“AB’nin, Türkiye’nin en büyük ve en istikrarlı ihracat pazarlarından biri olduğunun altını çizmek isterim. Bu nedenle Euronun dolar karşısında değer kazanması, Türk ihracatçısının rekabet gücünü artırmakta ve ihracat gelirlerinin Türk lirasına dönüşümüne olumlu katkı sağlamaktadır. Buna rağmen küresel ölçekte enerji fiyatları, navlun maliyetleri, finansmana erişim zorlukları ve jeopolitik riskler ihracatçıların gündemindeki önemini koruyor. Avrupa’da talebin canlı tutulduğu, paritenin ihracatçı lehine seyrettiği bu dönemde Türkiye’nin ihracatta ivmesini sürdürmesi için fırsatların doğru değerlendirilmesi gerektiğine inanıyoruz.”

Author: can tok

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir